Intermittent fasting, wat is het precies? 

Tegenwoordig hoor je steeds meer over intermittent fasting, het lijkt wel een nieuwe dieethype. Maar vasten is allesbehalve een dieet en zeker geen hype. In veel culturen is vasten een onderdeel van de leefwijze. En zelfs toen we nog jagers en verzamelaars waren, werd er gevast. Er was immers niet altijd eten op voorraad. Maar wat is intermittent fasting precies en wat kan het voor je doen?

 IF – Intermittent fasting

Intermittent fasting houdt in dat je een aantal uren niks eet. Normaal gesproken eet je de hele dag en heeft je lichaam alleen de 8 uur dat het slaapt rust. Als je dit omkeert, dus 8 uren eet en de rest vasten, zul je een aantal veranderingen in je lichaam merken. Je valt af, je krijgt meer energie en je lichaam wordt krachtiger. Je organen zoals je lever krijgt rust en je alvleesklier hoeft een langere periode geen insuline af te geven. 

Diverse beschikbare methodes 

Om te beginnen met vasten zou je het volgende kunnen doen: de 12:12 methode. Hierbij mag je gedurende 12 uur 3 maaltijden, geen tussendoortjes. De overige 12 uur vast je. Je eet dan dus helemaal niks. De meest gebruikte methode is de 16:8 methode. Hierbij vast je 16 uur en eet je gedurende 8 uur twee maaltijden. Je slaat dan je ontbijt over en eet alleen lunch en avondeten. Met deze laatste methode val je snel af, maar mag je maar 4 weken doen om dan een pauze van 3 maanden in te lassen. De 12:12 methode mag je onbeperkt doen en wordt gezien als een gezonde levensstijl.  

Categories: Uncategorized Tags: Tags: ,